Diemen (NL) – Het dringt langzaam tot de telefoongiganten door: doven en slechthorenden zijn dankbare SMS-gebruikers.


Bij hun ontwerp hadden de uitvinders van de mobiele telefoon niet direct doven en slechthorenden als doelgroep in gedachten. Desondanks zijn veel gehoorgestoorden intensief gebruiker van zaktelefoons. Met dank aan de trilfunctie en de zogeheten Short Message Service (SMS).
Belgisch onderzoek wijst uit dat mensen met een gehoorstoornis per dag gemiddeld drie tot zes korte tekstberichtjes, ofwel SMS-jes, met hun mobiele telefoon versturen. Het is juist de mobiliteit die de grote winst vormt: in tegenstelling tot de huidige aangepaste telefoons met grote beeldschermen en toetsenborden kun je een mobiele telefoon overal mee naartoe nemen. Zonder op te vallen.
Het telefoongebruik van doven illustreert hoe een groep mensen een technologie die in eerste instantie niet voor hen ontworpen werd naar zijn hand kan zetten. Helaas stellen de aanbieders van mobiele diensten zich een stuk minder flexibel op. SMS-jes zijn duur en abonnementen omvatten veelal ook spraakcommunicatie, waar een dove vanzelfsprekend niet op zit te wachten. Voor slechthorenden hebben de huidige mobiele telefoons bovendien het nadeel dat ze storend werken op gehoorapparaten.

Lagere tarieven
Telefonie-aanbieders worden zich maar langzaam bewust van deze onverwachte doelgroep. Europese koploper is Engeland, waar fabrikanten wettelijk verplicht zijn rekening te houden met dergelijke gebruikersgroepen. Voor producenten van mobiele telefoons betekent dit dat ze streven naar storingsvrije toestellen. Onlangs bracht een van hen zelfs een speciaal toestel op de markt met een verbeterde berichtenfunctie. En ook een Engelse telefoongigant heeft het nieuwe marktsegment ontdekt: deze aanbieder hanteert lagere SMS-tarieven voor gehoorgestoorde mensen.
Aan de andere kant van het Kanaal krijgen eveneens de eerste initiatieven vorm. Volgens de Federatie voor Vlaamse Dovenorganisaties gebruikt een groot deel van de bijna tweehonderdduizend Belgische doven en slechthorenden veelvuldig SMS. Daarom sloeg de federatie de handen ineen met een telefoonaanbieder. Het resultaat is het zogenaamde Deafcom-project, waarbij geregistreerde slechthorenden goedkoper hun SMS-jes kunnen versturen.
In Nederland is het echter nog steeds schreeuwen tegen dovemansoren. De dovemansoren van de telefoniebedrijven wel te verstaan, want zij lijken zich niet te realiseren dat het om een betrekkelijk grote doelgroep van zo’n anderhalf miljoen mensen gaat. Een enkele telefoongigant organiseerde een tijdelijke SMS-actie, maar een structurele korting is niet in zicht, ondanks contacten met de Nederlandse Vereniging Voor Slechthorenden. De vereniging zelf richt zich overigens meer op mogelijkheden voor storingsvrij bellen, zodat slechthorenden niet eerst hun hoorapparaat hoeven uit te doen om überhaupt te kunnen telefoneren.

Mirjam Leunissen