Medici hebben ontdekt hoe het ebolavirus ervoor zorgt dat ons immuunsysteem machteloos is tegen de ziekte. De ontdekking leidt mogelijk tot nieuwe medicatie tegen ebola.

Ebola maakt een eiwit aan wat ons immuunsysteem volledig platlegt. Bron: Wikimedia Commons
Ebola maakt een eiwit aan wat ons immuunsysteem volledig platlegt.
Bron: Wikimedia Commons

De ontdekking van het mechanisme waarmee ebola ons immuunsysteem blokkeert, kan leiden tot nieuwe medicatie tegen het dodelijke virus. Dat schrijven Amerikaanse medici deze week in het vakblad Cell Host & Microbe.

Normaal gesproken werkt ons immuunsysteem als volgt. Als witte bloedcellen in contact komen met een virus, komen interferonen, natuurlijke eiwitten die de immuunrespons in gang zetten, vrij in de cellen. Die interferonen sturen een boodschap naar de celkern. In de celkern ontvangen eiwitten de boodschap en zorgen ervoor dat de genen die antistoffen moeten maken worden geactiveerd.

Dankzij moleculaire technieken hebben de onderzoekers ontdekt hoe het zogeheten ebola-eiwit VP24 de immuunrespons blokkeert in de witte bloedcellen van konijnen en muizen. VP24 bindt zich aan het eiwit KPNA, dat als deur fungeert voor de boodschap van de interferonen. Op die manier legt VP24 ons immuunsysteem plat door de deur dicht te doen.

Het viel de onderzoekers op dat VP24 alleen de boodschap van de interferonen blokkeert, zodat die niet op de plaats van bestemming aankomt. VP24 houdt het transport van andere stoffen van en naar de celkern niet tegen, alleen de boodschap van het immuunsysteem. De onderzoekers beweren dat het VP24-eiwit dat doet, zodat het ebolavirus optimaal kan blijven vermeerderen.

Met de aanhoudende ebola-uitbraak kan de ontdekking van het belemmeringsmechanisme volgens de onderzoekers van groot belang zijn in de strijd tegen het dodelijke virus.