Parijs (F) – De nevel N11A kan inzicht opleveren in de vorming van sterren die tienmaal zo zwaar zijn als de Zon. In een recente opname met de ruimtetelescoop Hubble lijkt de nevel op een bloeiende roos.

In het sterrenbeeld Goudvis, te zien vanaf het zuidelijk halfrond, ligt de nevel N11A. Hij bevindt zich in een gebied van de Grote Magelhaense Wolk waar sterren ontstaan. Voor het eerst toont een opname van deze nevel de sterren binnenin. Schokgolven en sterke sterrenwind van de nieuwe sterren hebben in de nevel een holle ruimte gecreëerd. Dankzij de sterke straling licht het omringende gas op alsof een neonlamp het beschijnt. De doorsnede van de nevel bedraagt acht lichtjaar.
De opname is gemaakt door Mohammed Heydari-Malayeri van het Observatoire de Paris met de Wide Field Planetary Camera 2 aan boord van de Hubble-satelliet. Filters zorgden ervoor dat licht van bepaalde geïoniseerde atomen zichtbaar is, namelijk geïoniseerd waterstof (rode en blauwe filter) en zuurstof (groene filter). De belichtingstijd bedroeg voor elke kleur ongeveer twintig minuten. “We moeten de eigenschappen van stgervormende gebieden in naburige sterrenstelsels bestuderen om te begrijpen hoe sterren ontstonden in het verre, jonge Heelal”, aldus Heydari-Malayeri.