Gooi je oude lesboek maar weg. Een piramidevormig koolstofmolecuul dat een van de meest basale scheikundelessen die je op school leert tegenspreekt is voor het eerst onderzocht. Het bevat een koolstofatoom dat bindt met zes andere atomen, in plaats van de vier waarvan je geleerd hebt dat het het maximale aantal is voor koolstof.

Atomen vormen moleculen door elektronen te delen. Koolstof heeft vier elektronen die het kan delen met andere atomen. In bepaalde situaties kan deze limiet van koolstof opgerekt worden, zegt Moritz Malischewski, een scheikundige aan de Freie Universität Berlin die het molecuul genaamd hexamethylbenzeen maakte en bestudeerde.

Van stuurwiel naar piramide

Normaal gesproken lijkt dit molecuul op een stuurwiel. Het bestaat uit zes koolstofatomen die een hexagonale ring vormen met extra koolstofatomen die als armen aan de buitenkant van de ring uitsteken. In een experiment in 1973 haalden Duitse scheikundigen twee van de elektronen van de structuur weg. Deze positief geladen variant van het molecuul stortte vervolgens in en vormde een piramide. In deze schikking zijn er zes elektronen beschikbaar om de top van de piramide te verbinden met de vijf koolstofatomen in de rest van de ring en de extra arm, zegt Malischewski. Maar niemand had de vorm van het molecuul ooit gecontroleerd, tot nu.