Als het leven op aarde afkomstig is van een komeet of meteoriet, kunnen sporen hiervan zich schuilhouden op de maan – ondanks het feit dat de jonge maan bedekt was met lava. Dat publiceren astronomen in het vakblad Astrobiology.

Het uitzicht op aarde, gezien vanaf de maan. Deze beroemde foto is in 1968 gemaakt door astronaut Bill Anders, een van de bemanningsleden van de Apollo 8. Bron: Nasa
Het uitzicht op aarde, gezien vanaf de maan.
Bron: Nasa

De eerste, meest simpele aardse levensvormen verschenen 3,5 miljard jaar geleden. Het is moeilijk, of zelfs onmogelijk om hiervan sporen te vinden op aarde. De aardkorst is namelijk constant in beweging. Geologische krachten hebben stenen die de eerste sporen van leven kunnen bevatten al lang vernietigd.

Voor de maan geldt dat niet. Als het leven op aarde inderdaad afkomstig is van ruimterotsen, zoals een paar populaire theorieën beweren, zouden deze stenen ook de maan geraakt kunnen hebben. In dat geval zouden we dus juist daar naar de eerste sporen van het aardse leven kunnen zoeken.