Japanse wetenschappers hebben een eiwit ontdekt dat het afsterven van hersencellen bij de ziekte van Alzheimer tegengaat. Deze week publiceerden Japanse onderzoekers in Proceedings of the National Academy of Sciences de naar hun zeggen ‘beste hoop tot nog toe op een remedie tegen de ziekte van Alzheimer’. Een door hen ontdekt eiwit, humanine, remt de celdood van hersencellen bij de ziekte van Alzheimer.
Volgens de onderzoeker Ikuo Nishimoto, hoogleraar farmacologie en neurowetenschappen aan de Keio University in Tokio, is humanine een klein polypeptide dat het afsterven van zenuwcellen bij uiteenlopende genetisch bepaalde typen van Alzheimer en door het afgezette amyloïde-eiwit remt. Dit polypeptide zou de moleculaire sleutelfactor voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen tegen de ziekte van Alzheimer zijn, die daarbij vooral zenuwcellen moeten beschermen.

Na deze krachtige aankondiging nemen de onderzoekers iets gas terug. Alhoewel ze binnenkort met experimenten met dieren gaan beginnen, verwacht Nishimoto dat het nog jaren kan duren voordat duidelijk is of humanine daadwerkelijk Alzheimer kan genezen.
De Japanners komen met hun bericht nog geen week nadat onderzoekers in Amsterdam artikelen in Nature publiceerden over een herseneiwit dat wordt gevormd door de zogenaamde gliacellen in de hersenen. Dat eiwit speelt een rol bij geheugen en aandacht, twee functies die bij Alzheimerpatiënten achteruit gaan. Het eiwit werkt als een deel van de receptor voor de neurotransmitter acetylcholine in het deel van de hersenen waar het geheugen zetelt. Misschien is humanine wel de natuurlijke verbinding in de hersenen die aan dat eiwit kan koppelen?