Dankzij een bouwsel van fijne celluloseketens laten onderzoekers zenuwcellen een driedimensionaal netwerk vormen.

Zenuwcellen laten groeien en een stabiel netwerk laten vormen, kan nu dankzij nanocellulose. Onderzoekers van de technische universiteit van Chalmers en de universiteit van Gothenburg slaagden daarin nadat ze een positieve lading aanbrachten op het nanocellulose. Dat is een poreus weefsel gevormd uit celluloseketens met een lengte tot twee micrometer en een diameter van 5 tot 20 nanometer.

De zenuwcellen gingen groeien en maakten contact met elkaar in zogenaamde synapsen, zodat ze signalen naar elkaar konden versturen. Op 25 maart presenteren de Zweden hun resultaten in San Diego, bij een bijeenkomst van de American Chemical Society.