Bacteriën die worden gebruikt in Japans eten genezen haakworminfecties – althans bij hamsters. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Californië. Verdere studies moeten uitwijzen of er een medicijn kan worden ontwikkeld speciaal voor mensen.

Bacteriën die worden gebruikt in Japans eten genezen haakworminfecties – althans bij hamsters. Verdere studies moeten uitwijzen of er een medicijn kan worden ontwikkeld speciaal voor mensen.
Haakworm houdt niet van natto
Bron: Wikimedia Commons / Joelmills

Zo’n twee miljard mensen over de hele wereld zijn besmet met parasitaire wormen die worden aangetroffen in de aarde. Besmetting kan voorkomen wanneer de larven de huid binnendringen. Momenteel krijgt men in geval van besmetting medicatie voorgeschreven die oorspronkelijk bedoeld is om parasieten bij boerderijdieren tegen te gaan.

Voor het onderzoek heeft Yan Hu van de universiteit van Californië, twaalf hamsters besmet met de haakworm Ancylostoma ceylanicum, die ook besmettelijk is voor mensen. Zes hamsters kregen voer dat gemengd werd met de Bacillus subtilis bacterie die tevens wordt gebruikt als ingrediënt in natto, een populair sojabonengerecht in Japan. De overige hamsters kregen een genetisch gemanipuleerde versie van deze bacterie, die een eiwit aanmaakt met anti-worm eigenschappen.