Voor het eerst zijn fossielen van dinosauriërs met veren gevonden op het westelijk halfrond. Paleontologen ontdekten drie skeletten in zandsteen in Canada.

De gevonden fossielen waren van ornithomimosauria, ook wel bekend als de struisvogeldinosauriërs. Voorheen dachten wetenschappers dat deze dieren geschubd waren, maar uit de recente ontdekking blijkt ze met veren waren bedekt en zelfs vleugels hadden.

Verendino
Bron: Julius Csotonyi

Paleontologen Darla Zelenitsky en François Therrien vonden de 75 miljoen jaar oude fossielen in de woestenij van Alberta. ‘Dit is een spannende ontdekking, gezien het de eerste geveerde dinosaurus is dit op het westelijk halfrond is gevonden’, meldt onderzoeksleidster Zelenitsky in een persverklaring. Eerder vonden wetenschappers dinosaurusfossielen met veren in China en Duitsland.