Paleontologen hebben in een diamantmijn in Afrika de pootafdrukken van dinosauriërs, krokodillen en grote zoogdieren gevonden. Dat publiceren de onderzoekers in het vakblad Journal of Vertebrate Paleontology.

Satellietbeeld van de Catoca-mijn in Angola.  Bron: Wikimedia Commons
Satellietbeeld van de Catoca-mijn in Angola.
Bron: Wikimedia Commons

De paleontologen ontdekten de afdrukken in de Catoca-mijn in Angola. Catoca is een van de grootste diamantmijnen ter wereld. De gevonden pootafdrukken zijn 118 miljoen jaar oud, dus stammen ze uit het vroege Krijt. Maar liefst zeventig duidelijke afdrukken kwamen aan het licht.

Meest opvallende vondst

De pootafdrukken van de zoogdieren wijzen erop dat er een dier rondscharrelde dat zo groot was als een hedendaagse wasbeer. Dat is een opvallende vondst, omdat de meeste zoogdieren uit die tijd niet veel groter waren dan een rat. Er zijn ook nog nooit fossiele botten of tanden gevonden die van een dergelijk beest afkomstig kunnen zijn. Het enige vergelijkbare dier dat paleontologen reeds kenden, leefden vier tot zeven miljoen jaar later in China. Het is echter vooralsnog onmogelijk om na te gaan of de eigenaar van de Afrikaanse pootafdrukken op dit Aziatische zoogdier leek.