Voor de opbouw van spiermassa is een gezond darm-microbioom nodig. Dat blijkt uit onderzoek met muizen waarbij het darm-microbioom experimenteel was aangetast. Na training hadden zij minder spiermassa dan muizen met een goed werkend darm-microbioom.

Wetenschappers van de Universiteit van Kentucky bekeken de invloed van het darm-microbioom op de groei van skeletspieren in muizen. Daarvoor lieten ze twee groepen muizen negen weken lang elke dag vrijwillig in een rad rennen. Eén groep ontving antibiotica in hun drinkwater, waardoor de bacteriën in hun darmen afstierven.

Na de trainingen bekeken de wetenschappers de groei van de plantaris-spier, die van het dijbeen naar de hiel loopt. Wat bleek: in de muizen met een goedwerkend darm-microbioom was de spier duidelijk meer gegroeid in die negen weken dan in de muizen met een aangetast darm-microbioom. Het lijkt erop dat het darm-microbioom stofjes aanmaakt die de skeletspieren stimuleren om na een training te groeien.

Hoe vetter het eten, hoe lekkerder het ruikt en hoe liever we het eten

Hoe vetter het eten, hoe lekkerder het ruikt en hoe liever we het eten

Als we een snackbar of oliebollenkraam naderen, komt direct onze neus in actie: bijna onweerstaanbaar, zo lekker. Wat wij in ...

Er waren al meerdere onderzoeken uitgevoerd die wezen op een verbinding tussen het darm-microbioom en de skeletspieren. Dit is de eerste keer dat deze link daadwerkelijk is aangetoond – al is nog niet bekend of het in mensen ook zo werkt.

Wereld van micro-organismen

Het microbioom beschrijft de biljoenen micro-organismen die zich in ons lichaam bevinden. Het grootste deel van deze micro-organismen verblijft in het spijsverteringssysteem, vooral in de dikke darm. Hier leven naast schimmels, gisten, virussen en andere eencelligen wel 150 verschillende soorten bacteriën. In een gezond darm-microbioom zijn al deze micro-organismen met elkaar in balans.

‘We hebben meer micro-organismen in ons lichaam dan cellen’, zegt microbioloog Fernanda Paganelli van de Universiteit van Utrecht, die niet bij het nieuwe onderzoek betrokken was. ‘Dit vertelt ons dat ze een belangrijke rol spelen in onze gezondheid, anders zou ons lichaam ze niet behouden.’

De laatste jaren komt deze vérstrekkende invloed van het microbioom steeds meer aan het licht. Zo speelt het niet alleen een belangrijke rol in de spijsvertering, maar beïnvloedt het ook ons immuunsysteem en hoe we ons mentaal voelen. Je darm-microbioom wordt dan ook wel het ‘tweede brein’ genoemd.

Microbioombehandeling

Volgens Paganelli is het belangrijk dat er tijdens de behandeling van ziektes ook wordt gekeken naar de rol van het darm-microbioom. Zo kan een dokter aan de hand van de samenstelling van het darm-microbioom voorspellen of een medicijn gaat aanslaan. Ook wordt het manipuleren van het darm-microbioom steeds meer bestudeerd. ‘Er zijn meerdere onderzoeken naar hoe we het darm-microbioom in ons voordeel kunnen laten werken. Bijvoorbeeld door een aangepast dieet te volgen, probiotica in te nemen of een poeptransplantatie te ondergaan’, aldus Paganelli.

Er is dan wel eerst meer kennis nodig over de samenhang tussen het darm-microbioom en de opbouw van spieren. ‘De volgende stap in dit onderzoek is om te achterhalen welke stofjes precies de spieren aanzetten te groeien’, zegt Taylor Valentino, fysioloog aan de Universiteit van Kentucky, in een persbericht. ‘Als dat lukt, dan kunnen we ze mogelijk inzetten om spiergroei te stimuleren bij mensen met verzwakte spieren, bijvoorbeeld ouderen of kankerpatiënten.’

Leestip: Jop de Vrieze introduceert op heldere wijze de belangrijkste bewoners en laat zien hoe ze geraffineerd met ons lichaam samenwerken om talloze aspecten van ons leven mogelijk te maken. Bekijk hier in onze webshop!