Een enorm cluster met meer dan duizenden sterrenstelsels die elk weer miljarden sterren bevatten. Je zou zeggen dat je zoiets niet zomaar over het hoofd ziet. Toch is dit supercluster pas net ontdekt door een internationale onderzoeksgroep van astronomen.

Deze 'groepsfoto van het heelal' toont het nieuw ontdekte Vela Supercluster (VSC). Het Vela Supercluster is een enorme verzameling van duizenden sterrenstelsels met op hun beurt weer miljarden sterren. Ook op de afbeelding staat de Shapley Supercluster (SC), de Grote Magelhaense Wolk (LMC), de Kleine Magelhaense Wolk (SMC) en de Grote Aantrekker (GA). Onze Melkweg is dwars over de foto heen geprojecteerd. Beeld: Thomas Jarrett (University of Cape Town)
Het nieuw ontdekte Vela Supercluster (VSC) is een enorme verzameling van duizenden sterrenstelsels met op hun beurt weer miljarden sterren. Ook op de afbeelding staat de Shapley Supercluster (SC), de Grote Magelhaense Wolk (LMC), de Kleine Magelhaense Wolk (SMC) en de Grote Aantrekker (GA). Onze Melkweg is dwars over de foto heen geprojecteerd.
Beeld: Thomas Jarrett (University of Cape Town)

De wetenschappers uit Zuid-Afrika, Polen, Australië, Duitsland en Nederland ontdekten in eerste instantie acht kleine clusters in het sterrenbeeld Vela met de Southern African Large Telescope. Toen ze deze beter wilden bekijken met de Anglo-Australian Telescope in Australië, vonden ze duizenden andere sterrenstelsels die samen een gigantische structuur vormen. Dit is het nieuw ontdekte Vela Supercluster.

Verborgen structuur

Ons zonnestelsel behoort tot de Melkweg, die zelf deel uitmaakt van de Lokale groep. Die bestaat uit tientallen sterrenstelsels. Deze groep behoort weer tot Canes Venaticiwolk die een tiental van die groepen bevat. Tenslotte vormt de Canes Venatici wolk samen met het nog veel grotere Virgocluster de Lokale Supercluster. Die bevat meer dan tienduizend sterrenstelsels. Superclusters behoren tot de grootste en zwaarste bekende structuren van het heelal.