In de penis zit een verzameling bacteriën die bekend staat als het microbioom van de penis. Uit een analyse van urinebuis-uitstrijkjes is gebleken dat mannen die vaginale seks hebben bacteriën kunnen oppikken die normaal in de vagina voorkomen.

De mannelijke plasbuis – de buis waardoor de urine het lichaam verlaat – herbergt een heleboel bacteriën, waarvan sommige waarschijnlijk zijn opgepikt tijdens vaginale seks.

Microbioloog Evelyn Toh van de Universiteit van Indiana en haar collega’s namen monsters uit de urinebuis van 110 mannen die geen seksueel overdraagbare aandoeningen of problemen met de urinebuis hadden. De mannen, gemiddeld 28 jaar oud, hadden verschillende raciale en etnische achtergronden. Er deden geen transgenders mee aan het onderzoek. Uiteindelijk leverden 92 monsters voldoende bacterieel DNA voor verdere analyse. Ze publiceerden hun resultaten in Call Reports Medicine.

Waarom je beter voor drie dagen boodschappen kunt doen dan voor een hele week

Waarom je beter voor drie dagen boodschappen kunt doen dan voor een hele week

‘Weggooien is zonde’, meldt de supermarkt als een product bijna over de datum is. Klopt, maar zodra aan het woord ‘afva ...

Twee groepen bacteriën

De bacteriën die ze in de monsters aantroffen konden in twee groepen worden verdeeld. De eerste groep bestaat uit bacteriën die kunnen leven in aanwezigheid van zuurstof en daarom waarschijnlijk in de buurt van het uiteinde van de penis verblijven. De tweede groep bevat bacteriën die niet kunnen leven in de aanwezigheid van zuurstof en daarom waarschijnlijk hoger in de urinebuis verblijven.

De eerste groep werd aangetroffen in de meeste monsters van de mannen en komt waarschijnlijk van nature voor in de urinebuis van de penis, aldus de onderzoekers.

De tweede groep bestond echter voornamelijk uit bacteriën die in verband worden gebracht  de aandoening bacteriële vaginose. Dit is een veel voorkomende oorzaak van ongewone vaginale afscheiding die waarschijnlijk ontstaat wanneer het microbioom van de vagina uit balans is.

Vaginale seks

Van de 110 mannen identificeerden 75 zich als heteroseksueel, 22 als homoseksueel en dertien als ‘biseksueel of anderszins’.

Alleen bij de mannen die vaginale seks zeiden te hebben, troffen de onderzoekers de met bacteriële vaginose geassocieerde bacteriën aan, zoals Gardnerella vaginalis. Dit wijst erop dat zij die tijdens vaginale seks hebben opgelopen. Deze bacteriën werden niet in verband gebracht met orale of anale seks.

Gezonde bacteriën

‘De belangrijkste uitkomst van ons onderzoek is dat we nu weten wat voor bacteriën er leven in een gezonde urinebuis van een penis’, zegt microbioloog en coauteur David Nelson, ook van de Universiteit van Indiana.

Arts-seksuoloog Catriona Bradshaw van de Monash-universiteit in Melbourne, Australië, zegt dat deze studie de bacteriële samenstelling van een infectievrije urinebuis onthult. Die kennis kan gebruikt worden om te bepalen of een penismicrobioom gezond of geïnfecteerd is.

Bovendien ondersteunen de resultaten ook de hypothese dat mannen die vaginale seks hebben zonder condoom bepaalde bacteriën van de ene vrouw op de andere kunnen overbrengen, zegt bio-informaticus Erica Plummer van de Monash-universiteit.