Astronomen hebben een driedimensionale kaart van de Melkweg gemaakt. Ze ontdekten dat het vanuit sommige hoeken lijkt alsof het centrum van ons sterrenstelsel de vorm van een pinda heeft.

Een artist impression van de melkweg met een pindavormig centrum.  Bron: ESO
Een artist impression van de melkweg met een pindavormig centrum.
Bron: ESO

Om de kaart te maken gebruikten de wetenschappers de openbare data van de VISTA-telescoop en metingen van de bewegingen van honderden sterren in het centrum van de Melkweg. Deze sterren bewegen zich in een centrale verdikking (de bulge) van het sterrenstelsel.

De bulge bestaat uit 10.000 miljoen sterren en is duizenden lichtjaren breed. Hij bevindt zich op 27.000 lichtjaren afstand van de aarde. Het is lastig de vorm van de verdikking in beeld te brengen, omdat vanuit ons standpunt veel gas- en stofwolken het zicht ontnemen. Met infraroodtelescopen kunnen astronomen toch wat informatie over de bulge verzamelen.