Tucson, Arizona (VS) – Radioastronomen in de VS reageerden verslagen op het nieuws dat de twaalfmetertelescoop op Kitt Peak geen fondsen meer krijgt. Wetenschappers en studenten zullen proberen alsnog de telescoop te redden.

Met de 12-meter-telescoop op Kitt Peak ontdekten Nobelprijswinnaars Arno Penzias en Robert Wilson in 1970 de straling uitgezonden door koolstofmonoxide. Dat vormde het begin van een revolutie in het begrip van astronomen van het ontstaan van sterren en de ontwikkeling van sterrenstelsels. Nu weigert de National Science Foundation verdere subsidie van de historische telescoop. Voor Peter Strittmatter, directeur van het Steward Observatory en indiener van een voorstel voor een driejarige subsidie voor de telescoop, betekent dit een grote tegenslag.
Volgens Strittmatter was een onderzoekscommissie overtuigd van het wetenschappelijke belang van de telescoop, maar is zijn voorstel nu toch afgewezen. De telescoop is de enige in Amerika waarmee studenten en wetenschappers radioastronomie bij millimetergolflengten kunnen uitvoeren. Sinds vorig jaar augustus draait de telescoop dankzij noodfondsen van de Research Corporation. Nu lijkt het doek te vallen. Een probleem is dat twee nieuwe radiotelescopen pas over enkele jaren klaar zullen zijn. In de tussentijd kan het gebrek aan waarnemingsmogelijkheden een belangrijke aderlating voor het vakgebied van de radioastronomie in de VS zijn. Strittmatter heeft de hoop nog niet geheel opgegeven en blijft strijden voor zijn telescoop.