Een Frans fossiel blijkt het oudste plantje te bevatten dat houtweefsel produceerde. Deze vondst lijkt een einde te maken aan de onenigheid over de functie van hout in vroege plantensoorten.

Tot nu toe namen wetenschappers aan dat de oudste vormen van hout uit het Midden-Devoon stammen, het tijdperk van 397 tot 385 miljoen jaar geleden. Het fossiele plantje blijkt echter minstens 10 miljoen jaar eerder te hebben geleefd, in het Onder-Devoon. Opmerkelijk, want in alle andere planten uit het Onder-Devoon ontbreekt ieder spoor van hout.

Het ontstaan van houtweefsel speelt een belangrijke rol in de evolutie van planten. Ten eerste biedt dit weefsel de ondersteuning die nodig is om tot grotere hoogte te groeien. Daarnaast is houtweefsel essentieel om water in planten omhoog te transporteren.

'Mensen zijn huiverig voor onbekend voedsel'