Het eten van insecten heeft hetzelfde effect op je spieren als het nuttigen van melkeiwit, wijst recent Maastrichts onderzoek uit. Insecten blijken daarmee een goed alternatief voor de traditionele dierlijke eiwitbronnen.

Onderzoekers hebben aangetoond dat de kwaliteit van meelwormeiwitten gelijkwaardig is aan melkeiwitten. Eiwitten zijn nodig voor spieropbouw in het menselijk lichaam. De bron van de eiwitten maakt volgens dit onderzoek niet uit: na het drinken van een insecteneiwitshake of een melkeiwitshake was de mate van spieropbouw, zowel in rust als na sporten, gelijk.

Voor een hoge eiwitkwaliteit is het belangrijk dat een groot deel van de bouwstenen van de eiwitten, zogenoemde aminozuren, terug te vinden is in het bloed. Meelwormeiwitten scoorden op dat gebied even goed als melkeiwitten, beide rond 75 procent. Dat betekent dat ze goed verteerbaar zijn voor de mens.

Ook de verhouding van de soorten aminozuren speelt een rol in de eiwitkwaliteit. Sommige essentiële aminozuren kan de mens niet zelf aanmaken; die soorten moeten we uit voeding halen. Het meest effectief hiervoor zijn eiwitten uit traditionele dierlijke bronnen, maar meelwormeiwitten doen daar niet veel voor onder. De verhoudingen lijken namelijk op elkaar.

Chemisch vlaggetje

In het onderzoek kregen gezonde jonge mannen een shake met daarin meelworm- of melkeiwit. In beide eiwitten markeerde een soort chemisch vlaggetje bepaalde aminozuren. Op die manier konden de onderzoekers bepalen waar de eiwitten in het lichaam terechtkwamen.

Na een paar uur maten de onderzoekers de eiwitvertering en de spieropbouw van de deelnemers. De effecten van melkeiwitten en insecteneiwitten verschilden niet: beide toonden een sterke toename in spieropbouw, zowel in rust als na inspanning. Ook konden de onderzoekers de gemarkeerde aminozuren na een paar uur al terugvinden in het spiereiwit van de deelnemers.

Levenslang insecten

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor alternatieve, duurzame eiwitbronnen die geschikt zijn voor menselijke consumptie. ‘We moeten dan wel weten dat de alternatieve eiwitbronnen net zo goed functioneren als klassieke eiwitbronnen’, zegt Marco Mensink, universitair docent voeding, energiemetabolisme en gezondheid van Wageningen University & Research. ‘Meelwormen blijken goed verteerbaar en een goede samenstelling te hebben. Deze informatie hebben we nodig om het aandeel van klassieke eiwitbronnen te verminderen.’

Wel is de groep proefpersonen in dit onderzoek beperkt tot jonge mannen. Mensink vertelt dat dat vaker gebeurt. ‘Dat is makkelijk aangezien zij meer spiermassa hebben. Het is absoluut relevant om verder te onderzoeken hoe het bij andere groepen mensen werkt, bijvoorbeeld bij ouderen. Ook ben ik benieuwd welk effect het eten van insecten heeft op lange termijn, na weken, maanden of zelfs jaren’, aldus Mensink.

Kweekvlees, fake vlees en pizza's uit de printer
LEESTIP: Gaan we binnenkort allemaal aan de insecten? Bestel Kweekvlees, fake vlees en pizza’s uit de printer in onze webshop! Ook beschikbaar als e-boek.