Jupitermaan Europa vertoont hoogstwaarschijnlijk uitbarstingen van waterdamp die uit de ondergrondse oceaan afkomstig zijn. Dat concluderen astronomen deze week in The Astrophysical Journal op basis van beelden van ruimtetelescoop Hubble. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa onthulde de vondst maandag op een persconferentie.

Europa is een van de tientallen manen die rond Jupiter cirkelen. De aanwezigheid van de geisers vergroot de kans dat de ondergrondse oceaan van de maan levensvatbaar is. Verder onderzoek naar de waterdamp kan de precieze samenstelling van de oceaan ontrafelen.

europa_jupiter_new_scientist
Impressie van het oppervlak van Europa, met Jupiter op de achtergrond. Beeld: Nasa.

Astronomen gaan er al jarenlang vanuit dat tientallen kilometers onder het ijs van de Jupitermaan een gigantische vloeibare oceaan schuilgaat. In tegenstelling tot oceanen op andere hemellichamen, zoals de Saturnusmaan Titan, zou deze oceaan geen vloeibaar methaan, maar echt H2O bevatten. Dat maakt Europa een geliefde kandidaat in de zoektocht naar buitenaards leven.