Kleine bodemdiertjes kunnen bijdragen aan de soortenrijkdom van een grasland.

Van nature is grasland niet alleen groen. Veel bloemen en kruiden zorgen voor een grote soortenrijkdom en dat is wat natuurbeschermers graag willen. In hun gevecht tegen de dominante grassen beperken ze de voedingstoffen of zetten bijvoorbeeld grote grazers in. Maar ook kleine beestjes kunnen hun steentje bijdragen, zo schrijven Nederlandse onderzoekers deze week in het tijdschrift Nature.

Bodemdiertjes als aaltjes en ritnaalden – de larven van kniptorren – eten de wortels van planten. Vooral veel voorkomende grassen laten ze zich goed smaken. Daarmee ondermijnen ze de concurrentiepositie van die soorten en geven indirect een nieuwe kans aan andere planten. Zo kan de biodiversiteit sterk toenemen.