Engelse biologen hebben ontdekt dat de koala op een vreemde plek een extra set stembanden heeft. Met dit unieke orgaan kan het dier erg lage geluiden maken.

Koala.  Bron: Arnaud Gaillard
Koala.
Bron: Arnaud Gaillard

De paringsroep van de koala is twintig keer lager dan biologen verwachten van zo’n klein dier. Wetenschappers zijn er nu achter wat het lage geluid van de koala veroorzaakt: het dier heeft een extra set stembanden.  De onderzoekers publiceerden hun conclusie op 2 december in Current Biology.

‘We hebben ontdekt dat koala’s een extra paar stembanden hebben die net buiten het strottenhoofd liggen, op de plek waar de orale en nasale holten bijeenkomen’, zegt bioloog Benjamin Charlton in een persverklaring. ‘We hebben ook laten zien dat koala’s deze extra stembanden gebruiken om hun extreem lage paringsroepen te laten klinken.’