State College (VS) – Ultrageluid – geluid met een hogere frequentie dan het menselijk oor kan horen – vernietigt familieleden van de miltvuurbacterie, zelfs dwars door een envelop heen.

Amerikaanse wetenschappers ontdekten dat ultrageluid een miltvuurachtige bacterie vernietigt. De besmettelijke organismen dertig seconden bestralen met een geluidsbron is voldoende om alle bacteriesporen in een papieren envelop te doden. En dat zonder de envelop open te maken.
Het onderzoeksteam onder leiding van Kelli Hoover gebruikte sporen van de bacterie bacillus thuringiensis, een commercieel verkrijgbaar insecticide en familie van de gevreesde miltvuurbacterie. “De twee soorten verschillen slechts in een paar genen die coderen voor giftige stoffen”, legt Hoover uit. “Als je deze paar genen verwijdert, is de bacterie niet van de anthraxvariant te onderscheiden. Daarom is het een goed modelsysteem voor onderzoek.”

Na de aanslagen van 11 september waren de VS in de greep van anthraxbrieven

Hoover en haar collega's vuurden ultrageluid met verschillende vermogens en gedurende variërende tijdsintervallen af op de bacteriesporen. Daarna voegden de onderzoekers voedingsstoffen toe aan de sporen zodat ze konden groeien. Door te tellen hoeveel kolonies er groeiden, bepaalden de wetenschappers het aantal sporen dat de mishandeling overleefde.
Inmiddels heeft het team een patent aangevraagd op deze steriliseermethode. Wat hen betreft is de toepassing niet beperkt tot het zuiveren van post. Ook het steriliseren van medische instrumenten, materialen in de voedselproductie of luchtbehandelingssystemen in gebouwen en vliegtuigen behoort volgens hen tot de mogelijkheden.

Sonja Jacobs