Voor de eerste keer hebben geologen het geluid van een smeltende ijsberg onderwater opgenomen. De smeltende massa blijkt een gigantisch lawaai te maken.

IJsberg. Bron: Wikimedia Commons/Marianocecowski
IJsberg.
Bron: Wikimedia Commons/Marianocecowski

Volgens geologen van de staatsuniversiteit van Oregon is de herrie vergelijkbaar met de krakende geluiden van een ijsklontje in een glas water – maar dan vele malen luider. De geluiden hebben gemiddeld een sterkte van 220 decibel, met uitschieters tot wel 252 decibel. De onderzoekers maakten hun opname bij een ijsberg nabij Antarctica. ‘Er zijn aanwijzingen dat het lawaai tot op de evenaar te horen was’, meldt maritiem-geoloog Robert Dziak in een persverklaring.

Het onderzoeksteam hadden onder het wateroppervlak microfoons geplaatst om onderzeese vulkanen in de buurt van Antarctica in de gaten te houden. Via de microfoons hoorden ze ook de geluiden van een langzaam smeltende ijsberg. Ze volgden de ijsberg, die 25 bij 55 kilometer groot was, op zijn tocht van de Weddellzee tot in de Scotiazee. Deze reis duurde vijf jaar. In juli publiceerden ze hun resultaten in het vaktijdschrift Oceanography.