Mobiele telefoons kunnen de vruchtbaarheid van de man verminderen. Dat melden biowetenschappers van de universiteit van Exeter.

Dit sperma is succesvol: een zaadcel dringt een eicel binnen Bron: Sebastian Kaulitzki
Dit sperma is succesvol: een zaadcel dringt een eicel binnen
Bron: Sebastian Kaulitzki

Elektromagnetische straling van de gsm kan de kwaliteit van sperma verminderen. De Engelse onderzoekers kwamen tot deze conclusie nadat ze de gegevens van tien eerdere onderzoeken verzamelden en analyseerden. Ze bekeken in totaal 1492 spermamonsters. Sommige monsters waren in het lab blootgesteld aan telefoonstraling. Ook de overige monsters konden een flinke stralingsdosis hebben opgelopen, bijvoorbeeld als de man zijn telefoon in zijn broekzak droeg. Deze mate van blootstelling controleerden de wetenschappers aan de hand van enquêtes.

De wetenschappers beoordeelden de kwaliteit van het sperma op beweeglijkheid, levensvatbarheid en het aantal aanwezige zaadcellen. Het sperma bleek acht procent minder bewegelijk wanneer het was blootgesteld aan mobiele telefoons. Ook de levensvatbaarheid nam af. Het aantal aanwezige zaadcellen was echter niet minder.