Microbiologen hebben mogelijk een nieuw wapen in de strijd tegen antibiotica-resistentie. Een eiwit voorkomt dat bacteriën bij elkaar kunnen gaan zitten in een beschermende laag om daar broeinesten te vormen.

E.coli
Onder andere de E. coli bacterie, die resistent is tegen veel antibiotica, was niet bestand tegen peptide 1018.
Bron: Wikimedia Commons

Microbiologen van de universiteit van British Columbia hebben wellicht een nieuw wapen tegen antibiotica-resistente bacteriën. De onderzoekers ontdekten een eiwit dat voorkomt dat de bacteriën samenscholen om infecties te verooerzaken. Dat schrijven de microbiologen deze week in het vakblad PLoS Pathogens.

Zo’n 65 procent van alle menselijke infecties worden veroorzaakt door samenscholingen van bacteriën in een slijmlaag die de bacteriën zelf produceren. Die laag beschermt de bacteriën tegen giftige stoffen, waaronder antibiotica.

De onderzoekers bestudeerden het effect van verschillende concentraties van de zogeheten peptide 1018 op meerdere resistente ziekteverwekkers in een slijmlaag. Ze onderzochten onder andere de bekende E. coli­­ Staphilococcus– en Salmonella-bacteriën.

Geen kans meer

Bij de aanwezigheid van peptide 1018 konden de bacteriën hun slijmlaag niet behouden en veel van hen gingen dood. Bovendien remde de peptide de aanmaak van de slijmlaag door een signaal te blokkeren dat in de bacteriën de vorming van biofilms aanstuurt.

Veel bacteriën werden in de loop der tijd resistent tegen de nu bestaande antibiotica, wat zorgt voor een groot gezondheidsprobleem. Een peptide, een molecuul dat een bouwsteen is van een eiwit, kan de oplossing zijn in de strijd tegen antibiotica-resistentie.

Peptide 1018 biedt een groot voordeel ten opzichte van bestaande antibiotica, omdat het zowel bacteriën met een dikke als een dunne celwand bestrijdt. Bacteriën met een dikke celwand noemen wetenschappers Gram-positief, omdat de cellen met een speciale Gram-kleuring fel oplichten onder een microscoop. Gram-negatieve bacteriën hebben een dunne celwand en lichten minder sterk op. De verschillen in celwand zorgen ervoor dat de bacteriegroepen niet gevoelig zijn voor dezelfde antibiotica.

De microbiologen melden in hun onderzoeksartikel dat de volgende stap in het onderzoek is om nog meer van dit soort biofilm-remmende peptiden te vinden om bacteriële resistentie de wereld uit te helpen.