Voor het eerst in 35 jaar hebben wetenschappers een nieuwe carnivoorsoort op het westelijk halfrond ontdekt, de olinguito. Het diertje is een schattige wasbeerachtige uit de nevelwouden van de Andes.

Olinguita1
De olinguito, de nieuw gevonden carnivoorsoort uit de Andes. Bron: Mark Gurney

Hoewel de beestjes al tientallen jaren dierentuinen en musea bevolkten, blijkt de olinguito (Bassaricyon neblina) nu pas een aparte soort. Wetenschappers van het Amerikaanse Smithsonian-instituut ontdekten de diersoort, zo schrijven ze deze week in het tijdschrift ZooKeys. De ontdekking van een nieuwe carnivoorsoort is volgens de onderzoekers enorm zeldzaam. Voor het laatst gebeurde dat op het westelijk halfrond maar liefst 35 jaar geleden. Carnivoren worden gezien als de meest compleet beschreven soortengroep binnen het dierenrijk.

De olinguito weegt ongeveer een kilo en lijkt een beetje op een kat met een berenkop. Het beest is dan ook een ondersoort van de slankbeer, of de olingo (Bassaricyon). De olinguito leeft in de nevelwouden op de Ecuadoriaanse en Colombiaanse Andes, waar het diertje zijn naam vandaan haalt. ‘Mist’ vertaal je in het Spaans met ‘neblina’.