Geologen van de University of Massachusetts (VS) ontwikkelden een nieuwe methode om gesteenten veel gemakkelijker en nauwkeuriger te dateren.

Wetenschappers kunnen met conventionele technieken de leeftijd van een gesteente bepalen met een nauwkeurigheid van zo’n vijf tot tien miljoen jaar. Met een recent ontwikkelde techniek is dat nog slechts een tot twee miljoen jaar. “Dit geeft veel preciezere informatie over de processen die zich afspelen in de aardkorst,” vertelt Michael Williams, geoloog aan de University of Massachusetts.

De Amerikanen ontwikkelden een nieuwe versie van een reeds bestaand instrument, de zogenaamde elektronen-microprobe. Dit instrument brengt de atomen van een oppervlak in aangeslagen toestand door er als een minuscuul kanon elektronen op af te vuren. Als die atomen weer terugvallen in hun oorspronkelijke energietoestand zenden ze röntgenstralen uit met een voor elk element karakteristieke golflengte. Uit het spectrum van de uitgezonden röntgenstralen lezen onderzoekers vervolgens de elementaire samenstelling van het oppervlak af.