Donororganen blijven drie keer zo lang ‘vers’ dankzij een nieuwe koeltechniek.  Dat melden onderzoekers in Nature Medicine. De nieuwe techniek zou talloze mensenlevens kunnen redden.

Een supergekoelde rattenlever dobbert in een conserverende vloeistof. Bron: Wally Reeves, Korkut Uygun, Martin Yarmush/Harvard University
Een supergekoelde rattenlever dobbert in een conserverende vloeistof.
Bron: Wally Reeves, Korkut Uygun, Martin Yarmush/Harvard University

De onderzoekers behandelden rattenlevers met twee chemicaliën die samen functioneren als een soort antivries. De eerste stof vult de ruimtes tussen de cellen en beschermt de celmembranen. De tweede stof verlaagt het vriespunt van water, waardoor het water in de cellen zelfs bij temperaturen onder nul vloeibaar blijft. Er ontstaan daardoor geen ijskristallen die het orgaanweefsel beschadigen. Na de behandeling koelden de onderzoekers de levers tot -6 graden Celsius.

Nadat drie dagen verwarmden de onderzoekers de organen langzaam door ze met een warme vloeistof te spoelen. Achttien ratten ondergingen vervolgens een transplantatie met deze supergekoelde organen. Drie maanden later waren alle dieren nog in leven. Vier dagen koelen bleek de levers wel te beschadigen: slechts 54 procent van de ratten die zo’n lever kregen, leefden een maand later nog. Ratten in een controlegroep kregen organen die met traditionele technieken waren gekoeld. Deze dieren zijn allemaal binnen drie maanden gestorven.