De neus verwijdert ingeademde bacteriën door slijmtransport en een reflex van niezen. Niezen verspreidt een chemische stof in de neus voor een snellere schoonmaak.

niesStofjes en bacteriën komen via de neus het lichaam binnen. Niezen helpt deze viezigheden weer op te ruimen door een stof te verspreiden die aanzet tot een grondige schoonmaak. Keel -, neus – en oorarts Noam Cohen van de Amerikaanse universiteit van Pennsylvania onderzocht de biochemische processen van een nies. Hij en zijn team constateerden dat adenosinetrifosfaat-verspreiding in de neus en slijmtransport tot de essentiële processen van een nies behoren. Dat schrijven zij in het vakblad The FASEB Journal.

Trilhaartjes

Op de cellen in de neus ligt een slijmlaag. Deze slijmlaag vangt de ingeademde stofjes en bacteriën. Trilhaartjes op de cellen in de neus bewegen het slijm naar de keelholte, waar het door slikken verdwijnt. De neus snuiten brengt het slijm direct buiten het lichaam. Wanneer bacteriën de neus te veel prikkelen, of wanneer er te veel slijm zich ophoopt, helpt niezen het slijmtransport een handje. De nies verspreidt de chemisch stof adenosinetrifosfaat (ATP) over de cellen in de neus. Deze stof geeft de cellen een signaal om harder met hun trilhaartjes te bewegen. De sterkere beweging van de haartjes drijft het slijm sneller naar de keelholte. De neus kan nu weer nieuw slijm aanmaken.