Nijmegen (NL) – Een internationale groep fysische onderzoekers heeft experimenteel aangetoond dat het uitwendige magneetveld dat een supergeleider op specifieke plekken (wervels) kan binnendringen, zelden een hele fluxwaarde bezit. Een theoretische voorspelling hiervoor bestond weliswaar al veertig jaar, maar geen enkel experiment kon tot nu toe het effect meten.

De groep natuurkundigen uit Nijmegen, Manchester, Antwerpen, Tsjernogolovska en Novosibirsk publiceert zijn verrassende experimentele resultaten in Nature van 7 september 2000. Naast het feit dat wervels minder dan een magnetische-fluxeenheid kunnen bevatten, blijkt ook dat bij het binnendringen van wervels soms meer magneetveld wordt uitgedreven dan er binnendringt. Ook dit laatste was geheel tegen de verwachting in.

Supergeleiders zijn materialen die elektrische stroom geleiden zonder weerstand. We kunnen twee typen onderscheiden. In een type-I-supergeleider kan geen magneetveld aanwezig zijn; het materiaal stoot het magneetveld volledig uit. In deze zogeheten Meissnertoestand kan de supergeleider boven een magneetveld blijven zweven. In een type-II-supergeleider kan een magneetveld, als het sterker is dan een bepaalde kritische waarde, in nauwe bundels door de supergeleider heendringen. Supergeleidende kringstromen bundelen de magnetische veldlijnen op specifieke plekken in het materiaal. Zo’n nauw bosje veldlijnen is enkele tientallen nanometers dik (een nanometer is een miljoenste millimeter). Buiten die bundels blijft het materiaal supergeleidend. De samenballing van magnetische veldlijnen samen met de kringstromen heet een wervel. Ook dit tweede type supergeleider kan zich nog in een Meissnertoestand bevinden.