Zweedse wetenschappers hebben een papieren filter gemaakt die virussen kan tegenhouden. Het papier zou de dure, industriële filters die momenteel in gebruik zijn kunnen vervangen.

De witte nanovezels houden de virussen (hier in het groen) tegen. Bron: Björn Syse
De witte nanovezels houden de virussen (hier in het groen) tegen.
Bron: Björn Syse

De papieren filter bestaat geheel uit cellulose. Deze vezelachtige stof komt voor in veel natuurlijke materialen, zoals bijvoorbeeld in hout. De Zweedse onderzoekers, werkzaam aan de universiteit in Uppsala, maakten een papieren netwerk van cellulose-vezels die elk slecht nanometers (miljardsten van een meter) dik zijn. Dit papier kan virussen filteren met een verrassend hoge efficiëntie. Zij publiceerden hun uitvinding in het vakblad Advanced Healthcare Materials.

Antiviruspapier

Virussen zijn duizend keer kleiner dan de dikte van een menselijke haar. Wanneer deze ziekmakende deeltjes binnendringen in levende cellen, kunnen ze de cel infecteren. Dat kan ernstige ziektes veroorzaken. Het is daarom van groot belang dat bijvoorbeeld medicijnen virusvrij blijven. Tijdens het productieproces van medicijnen en medische materialen worden daarom filters ingezet. De gebruikelijke filters zijn erg duur. De nieuwe papieren filter is daarentegen goedkoop, stabiel en niet giftig.