Barman James ziet direct welke mensen aan zijn bar een drankje willen bestellen, en wie niet dorstig is. Dat is niet zo speciaal voor het gemiddelde barpersoneel, maar James is een robot.

James geeft een klant een drankje.
James geeft een klant een drankje.

Robot James kijkt naar de lichaamstaal van zijn klanten om te bepalen wie een drankje wil bestellen, en wie nog even zonder kan. Om hem net zo succesvol te maken als een echte barman onderzochten zijn makers hoe klanten in een bar gewoonlijk aangeven dat ze willen bestellen.

Om dat te achterhalen, ondervroegen taalpsychologen een aantal bezoekers in de bar. De bezoekers vertelden dat ze de aandacht van de barman trekken door zichtbaar hun portemonnee te pakken, geld omhoog te houden, of te zwaaien. De wetenschappers controleerden hun beweringen door videocamera’s in kroegen in Schotland en Duitsland te plaatsen. Tot hun verrassing zagen ze dat slechts 1 op de 25 mensen zwaait naar de barman. Daarentegen staat maar liefst 90% van de mensen die wilde bestellen direct voor de bar, en kijkt naar de barman tot hij hen opmerkt. Mensen die niet dorstig waren, stonden schuin van de bar gericht of kletsen wat met de mensen om zich heen.

‘Prentenboeken geven een ­vertekend beeld van biodiversiteit’
LEES OOK
‘Prentenboeken geven een ­vertekend beeld van biodiversiteit’

James (Joint Action in Multimodal Embodied Systems) leerde deze signalen te herkennen, en wist zo succesvol te bepalen wie aan de bar een drankje wil bestellen. Zelfs wanneer er meerdere mensen aan de bar staan, handelt hij de verzoeken netjes in de juiste volgorde af.

James is niet de eerste robotische barman, maar hij lijkt wel het meeste op zijn menselijke collega’s. Bij zijn voorgangers moesten klanten bijvoorbeeld via een touchscreen of smartphone hun bestelling plaatsen.