De wortels van komkommerplantjes aan boord van het ISS groeien richting water. Die ontdekking kan volgens onderzoekers bijdragen aan het ontwikkelen van meer droogtolerante gewassen.

Tijd om de ruimtekomkommers water te geven. Beeld: JAXA en NASA

Plantenwortels die groeien bij gebrek aan zwaartekracht op ruimtestation ISS, buigen af in reactie op variaties in de vochtigheid van hun nabije omgeving. Die groeirespons verschilt van het gedrag van planten op aarde, aangezien op aarde wortels niet richting water maar richting de zwaartekracht groeien. ‘Onze hypothese is dat op aarde het effect van de zwaartekracht de hydrotropische reactie overstemt, en dat het pas tot uiting kan komen in vrije val’, zegt bioloog en onderzoeksleider Hideyuki Takahashi van de universiteit van Tohoku in Japan.

Ruimtekomkommers

De onderzoekers deden de ontdekking nadat de ruimteschepen Atlantis en Discovery in 2010 een pakketje zaadjes van komkommerplanten afleverden aan het ISS. Japanse en Amerikaanse astronauten voerden vervolgens een reeks experimenten uit. Aan boord van het ruimtestation werden de zaden gekweekt in compartimenten met een vochtgradiënt. Die vochtgradiënt werd bereikt door de wanden van de compartimenten gedeeltelijk te voorzien van nat filterpapier. Een deel van de zaden mocht ontkiemen in de vrije val-omgeving van de ISS. De onderzoekers plaatsten de overige zaden in een centrifuge om het effect van zwaartekracht te simuleren.