De mate waarin muizen herstellen van gehoorschade is afhankelijk van het moment van de dag. Mogelijk opent die ontdekking deuren naar nieuwe behandelmethoden voor mensen met gehoorschade.

Het gehoor van muizen herstelt overdag beter dan ’s nachts. Van belangrijke lichaamsfuncties zoals slaap, de hormoonhuishouding en het immuunsysteem is bekend dat zij worden gereguleerd door een zogeheten biologische klok. Onderzoeker Barbara Canlon en haar collega’s, verbonden aan het Karolinska instituut in Zweden hebben nu ook een biologische klok in het gehoororgaan van muizen ontdekt. Een biologische klok zorgt dat belangrijke lichamelijke functies in een vast ritme plaatsvinden. Zo is bijvoorbeeld ook slaap gereguleerd door een biologisch dag-en-nachtritme.

De Zweedse wetenschappers ontdekten dat muizen die ’s nachts harde geluiden hoorden een grotere kans hadden op gehoorschade dan muizen die overdag hetzelfde geluid hoorden. Een groeihormoon dat de cellen van de gehoorzenuw beschermt tegen schade, speelt daarbij een belangrijke rol. Alleen muizen die overdag worden blootgesteld aan geluid produceren het hormoon in het slakkenhuis en zijn dus beter beschermd. De wetenschappers stimuleerden de productie van het groeihormoon. Op deze manier slaagden zij er in om muizen ook ’s nachts te beschermen tegen gehoorschade na hard geluid.

Groeihormoon

De onderzoekers stellen dat de bevindingen belangrijk kunnen zijn voor het ontwikkelen van nieuwe behandelmethodes tegen gehoorschade bij mensen, bijvoorbeeld door de productie van het groeihormoon op bepaalde tijden te stimuleren in het slakkenhuis. Uit de bevindingen blijkt ook het belang van het dragen van gehoorbescherming ’s nachts op lawaaierige plekken.

De onderzoekers publiceren hun bevindingen deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology.