Het gen dat betrokken is bij de ziekte neurofibromatose speelt tevens een sleutelrol bij het ontstaan van dag-nachtritmiek.

Circadiane ritmiek – ook wel dag-nachtritmiek genoemd, of 24-uursritmiek – regelt een groot deel van de biologische processen in vrijwel alle levende wezens. Bij mensen en andere dieren stuurt de interne circadiane klok in de hersenen bijvoorbeeld het slaap-waakritme, maar ook lichaamstemperatuur, bloeddruk en hormoonspiegels.

Onderzoekers van het Howard Hughes Medical Institute (HHMI) in Maryland (VS), melden vandaag in Science dat het neurofibromatose-1-gen (NF1) codeert voor een eiwit dat de signalen van de circadiane klok doorgeeft aan de rest van het lichaam. Van NF1 is bekend dat het bepaalde typen tumoren onderdrukt. Patiënten met een mutatie in dit gen ontwikkelen al op jonge leeftijd de ziekte neurofibromatose, die wordt gekenmerkt door lichtbruine huidvlekken en goedaardige tumoren. Ook hebben deze patiënten vaak last van slaapstoornissen.