Astronomen hebben een kosmische stofschijf met bevroren deeltjes in beeld gebracht. De schijf, die rond een verre, jonge ster draait, levert belangrijke informatie over het ontstaan van ons eigen zonnestelsel.

Sneeuwlijn
Een impressie van een jonge ster met een stofschijf. Het blauwe gebied stelt de water-sneeuwlijn voor, het groen is de gevonden CO-lijn.
Bron: Bill Saxton en Alexandra Angelich, NRAO/AUI/NSF

Met telescoopbeelden is het bestaan van kosmische sneeuwschijven rond jonge sterren bewezen. Een internationaal team van astronomen wist beelden te maken van een zogeheten sneeuwlijn, een lijn in de schijf waarlangs zich een specifieke stof bevindt, in dit geval koolstofmono-oxide (CO). Al lang dachten wetenschappers dat zogeheten sneeuwlijnen moesten bestaan, maar bewijs ontbrak en de precieze locatie van de lijnen was onbekend. Met behulp van de Atacama Large Millimeter / submillimeter Array (ALMA) is nu voor het eerst een lijn in beeld gebracht. Hiervoor maakten de onderzoekers beelden van TW Hydrae, een jonge ster zo’n 175 lichtjaar bij ons vandaan. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Science Express.

Volgens de theorie draaien de stofschijven met hoge snelheid rond jonge sterren. In de schijf bevinden zich verschillende sneeuwlijnen, met in elk een specifiek bevroren deeltje. Zo heb je een CO-lijn, maar bijvoorbeeld ook een koolstofdioxide-lijn en een lijn met doodgewone water-sneeuw. Elke stof zou, afhankelijk van de zwaarte, op een andere afstand rond de ster cirkelen en zo een ‘lijn’ vormen. ‘Dat we nu zo’n lijn in beeld hebben gebracht is een belangrijke bevestiging van de theorie’, aldus Michiel Hogerheijde, astronoom van de Universiteit Leiden en een van de betrokken onderzoekers.