Astronomen hebben de snelste ster ooit waargenomen. De ster S4714 cirkelt met 8 procent van de lichtsnelheid om het enorme zwarte gat in het centrum van de Melkweg. Dit zou volgens wetenschappers weleens de beste plek in ons sterrenstelsel kunnen zijn om de algemene relativiteitstheorie van Albert Einstein te testen.

Het is een lastige opgave om sterren waar te nemen die cirkelen om Sagittarius A*, het zwarte gat in het centrum van de Melkweg. Dit komt doordat ons sterrenstelsel steeds voller wordt naarmate je dichter bij het centrum komt. Sterrenkundige Florian Peissker van de Universiteit van Keulen en zijn collega’s bestudeerden de sterren in het galactisch centrum met de Very Large Telescope (VLT) in Chili.

Snelste ster

De wetenschappers ontdekten vijf nieuwe sterren die om Sagittarius A* cirkelen, waaronder S4714. Deze ster is extremer dan de andere. Zijn elliptische baan bevindt zich op een afstand van het zwarte gat die slechts 12,6 keer zo groot is als de afstand tussen de aarde en de zon. De ster beweegt met een snelheid van bijna 24.000 kilometer per seconde, oftewel 8 procent van de lichtsnelheid. Daarmee is S4714 de snelst bewegende ster ooit waargenomen.