Zonnevliegtuig Solar Impulse 2 bevindt zich momenteel in het luchtruim boven de Middellandse Zee. De voorlaatste etappe in zijn reis rond de wereld is live te volgen. 

Solar Impulse 2 tijdens de vlucht van Hawaii naar Mo ffet op 21 april 2016. Bron: www.solarimpulse.com
Solar Impulse 2 tijdens de vlucht van Hawaii naar Mo ffet op 21 april 2016. Bron: www.solarimpulse.com

De 16e vlucht van het zonnevliegtuig begon gisterochtend in het Spaanse Sevilla. Morgen zal het vliegtuig aankomen in de Egyptische hoofdstad Cairo. Het is de voorlaatste etappe van de Solar Impulse 2, die vorig jaar maart begon aan een reis rond de wereld – volledig op zonne-energie. De volledige tocht zou zo’n 35.000 kilometer beslaan en 500 vlieguren duren en moet het gebruik van duurzame energie in de luchtvaart meer op de kaart te zetten.

Om en om vlogen piloten Betrand Piccard en André Borschberg in 15 etappes van Abu Dhabi naar Sevilla via India, Myanmar, China, Japan en de Verenigde Staten. Borschberg nam de huidige vlucht over de Middellandse Zee, die naar schatting zo’n 50 uur en 30 minuten zal duren, voor zijn rekening.

Deze zeven scheikundige ideeën gaan de wereld veranderen
LEES OOK

Deze zeven scheikundige ideeën gaan de wereld veranderen

Steeds slimmere scheikundige manieren om moleculen te manipuleren brengen ons allerlei vormen van vooruitgang. We lichten zeven van de meest veelbelov ...

Sceptisch

Piloot André Borschberg tijdens zijn vlucht in Solar Impulse 2 van Sevilla naar Cairo. Bron: www.solarimpulse.com
Piloot André Borschberg tijdens zijn vlucht in Solar Impulse 2 van Sevilla naar Cairo. Bron: www.solarimpulse.com

Niet iedereen is ervan overtuigd dat zonne-energie snel de kerosinebrandstof zal vervangen. Hoewel de zon zo’n 8000 keer meer energie produceert dan we wereldwijd nodig hebben, is het gebruik ervan niet zo gemakkelijk als het lijkt. Solar Impulse 2 heeft een spanwijdte van 72 meter – net zo breed als een Boeing 747 – en bevat meer dat 17.000 zonnecellen. Ondanks die afmetingen past er maar één persoon in. ‘Bovendien’, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft, ‘is de hoeveelheid zonne-energie per vierkante meter is te laag, zodat de energie eerst moet worden gebundeld en opgeslagen als elektriciteit.’ Die opslag is volgens Melkert een van de problemen. ‘Hoewel elektromotoren efficiënter zijn dan verbrandingsmotoren, is de energie in moderne lithiumaccu’s nog een factor zestig lager dan de energie in kerosine.’

Of we ooit duurzaam kunnen vliegen hangt volgens Melkert vooral af van de olieprijs. ‘Als de olieprijs te hoog wordt, komen duurzame alternatieven veel hoger op het prioriteitenlijstje te staan. Er zal dan meer onderzoek komen naar bijvoorbeeld efficiëntere zonnepanelen en betere accu’s.’.

Dossier_intro_pag_NS_35-page-001

Dossier Vliegen

Onze manier van vliegen gaat de komende decennia flink op de schop. Allerlei dingen die nu vanzelfsprekend zijn, zullen onherkenbaar veranderen.

Meer weten over het vliegen van de toekomst? Lees dan hele dossier ‘Vliegen zonder …’ via Blendle of in New Scientist 35.

 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste wetenschapsnieuws? Meld je nu aan voor de New Scientist nieuwsbrief.

Lees verder: