Wie is dit jaar het grootste wetenschappelijke talent van Nederland en Vlaanderen? Breng vanaf vandaag uw stem uit op een van de 15 genomineerden en bepaal mee wie zich het New Scientist Wetenschapstalent 2023 mag noemen.

Stem via newscientist.nl/talent en bepaal mee welke wetenschapper tot Wetenschapstalent 2023 wordt gekroond.

Vanaf vandaag kun je stemmen op de 15 genomineerden voor de titel van het grootste wetenschapstalent van Nederland en Vlaanderen. De genomineerden komen uit alle hoeken van de wetenschap: van onderzoek naar de impact van een ruimtereis op een bacterie tot het in kaart brengen van de embryonale ontwikkeling van de mens.

De profielen van de kanshebbers vindt u op deze pagina.

Frisse blik

De verkiezing is bedoeld om het onderzoek van jonge wetenschappers een podium te geven. ‘De wereld staat aan de vooravond van een groot aantal zeer ingewikkelde mondiale uitdagingen en meer dan ooit hebben we de wetenschap nodig om ons verder te helpen’, zegt Jim Jansen, hoofdredacteur van New Scientist. ‘Of het nu gaat om nieuwe inzichten op gebied van het klimaat, kunstmatige intelligentie, de quantumcomputer of kweekvlees; onderzoek hiernaar is onontbeerlijk.’

‘We op zoek naar jonge onderzoekers die met een frisse blik naar deze gecompliceerde materie kijken. Maar waar is de nieuwe Marie Curie en loopt er wellicht in Nederland of België iemand rond met de geniale inzichten van Ben Feringa? In het verleden ontdekten we dankzij deze verkiezing grote talenten en daarom ben ik blij dat we het opnieuw organiseren’, aldus Jansen.

Publieks- en juryoordeel

Universiteiten en kennisinstellingen hebben de afgelopen maanden hun jonge talenten aangedragen. Uit deze kandidaten zijn 15 toptalenten geselecteerd waar het publiek op kan stemmen. Na de publieke stemronde buigt een jury zich over de vijf kandidaten met de meeste stemmen. Hieruit volgt een nummer één, twee en drie.

De jury van dit jaar bestaat uit Ad IJzerman (emeritus hoogleraar farmacochemie en bestuurslid KHMW), Marcel Levi (voorzitter NWO), Sara Bals (professor elektronenmicroscopie voor materiaalkunde Universiteit Antwerpen), Zoë Ghyselinck (Jonge Academie Vlaanderen) en Jim Jansen (hoofdredacteur New Scientist).

De winnaar van de titel New Scientist Wetenschapstalent 2023 ontvangt een geldprijs van 1500 euro, mede mogelijk gemaakt door de Van der Voort Groep B.V.

Bekendmaking

De vrijdag voor het Weekend van de Wetenschap op 7 en 8 oktober wordt de winnaar bekendgemaakt. De winnaar presenteert vervolgens tijdens het Gala van de Wetenschap op 21 november 2023 het onderzoek waar hij of zij aan werkt.

Bekijk de genomineerden op deze pagina en stem op newscientist.nl/talent op je favoriet. De stembus is open tot en met 15 september.