Berlijn (D) – De Duitse politiek heeft besloten dat er geen magneetzweeftrein tussen Hamburg en Berlijn komt. Het Consortium Transrapid Nederland ontkent dat dit effect heeft op de kansen voor een magneetzweeftrein in Nederland.


Met het afblazen van de commerciële magneetzweefbaan tussen Hamburg en Berlijn, is een einde gekomen aan een lange periode van wikken en wegen. Het laatste jaar veranderde het idee al van een tweebaansverbinding naar een enkel traject. De discussie is vooralsnog niet afgelopen. In Duitsland variëren de reacties van alternatieve bestedingen (geld voor verkeerswegen of hogesnelheidstrein) tot suggesties voor de aanleg elders van een magneetzweefbaan, bijvoorbeeld in een van de oostelijke bondsstaten. Een nuttige optie lijkt voor de Deutsche Bahn de verbinding tussen luchthavens en stadscentra (Berlijn, München).

Nog geen half jaar geleden presenteerde Consortium Transrapid Nederland het plan om in Nederland een magneetzweefbaan aan te leggen. Dit plan voorziet dat met vooral private financiering een magneetzweefbaan de vier grote steden in de Randstad met elkaar verbindt, het zogenaamde Rondje Randstad (zie ook het artikel in Natuurwetenschap & Techniek, oktober 1999). Met iets meer financiële steun van de overheid is daarnaast de Zuiderzeelijn, een verbinding tussen Randstad en Groningen, realiseerbaar.
Een van de argumenten voor de aanleg van een magneetzweefbaan naar Groningen was de mogelijke aansluiting van de baan op het proeftraject in Duitsland en het doortrekken daarvan naar Hamburg en Berlijn. Helaas is nu het doek voor de verbinding tussen de twee grote Duitse steden gevallen. De kosten zijn te hoog, de verwachte inkomsten te laag. Na de enorme bedragen die in de ontwikkeling van het hoogwaardig technisch vervoermiddel zijn gestoken, vormt dit een forse tegenslag voor de ontwikkelaars van de magneetzweeftrein.

Het Consortium Transrapid Nederland voorziet vooralsnog geen wijzigingen van haar plannen. Ze hebben ondanks de tegenslag in Duitsland alle vertrouwen in de commerciële mogelijkheden van een Rondje Randstad. Het vrijwel geruisloos zweven met vierhonderd kilometer per uur tussen Amsterdam en Utrecht hoeft voorlopig nog geen utopie te worden.

Erick Vermeulen