Lijkt je hart op een honkbal of heeft de vorm meer weg van het klassieke hartje, dat je terugziet op valentijnskaarten? De vorm van je hart kan mogelijk het risico voorspellen op bepaalde hartproblemen.

Uit onderzoek bij bijna 39 duizend mensen blijkt dat de vorm van je hart iets zegt over toekomstige hartproblemen. Het blijkt dat mensen met een ronder, boller hart, vergelijkbaar met een honkbal, meer kans lopen op hartspierziekten en boezemfibrilleren dan mensen met een valentijnshart.

Cardiologen maken graag beelden van het hart, bijvoorbeeld via een echo of met MRI-scanners, mailt cardioloog Shoa L. Clarke van de Universiteit Stanford. ‘Maar daarbij kijken we vooral naar de grootte van het hart en het functioneren. Maar hoe zit het met de vorm?’

Bolvormig risico

Uit eerdere onderzoeken was gebleken dat na een hartaanval, of een andere hartaandoening, de vorm van het hart verandert. Het bloed pompende orgaan lijkt dan wat ronder. Clarke en zijn collega’s vroegen zich daarom af of de vorm van een gezond hart iets zegt over toekomstige hartproblemen.

Om dit te onderzoeken analyseerden de onderzoekers met kunstige intelligentie (AI) van 38.897 gezonde volwassenen de MRI-beelden van het hart. Hiervoor putten ze uit de UK Biobank, een databankonderzoek in het Verenigd Koninkrijk dat van duizenden mensen informatie verzamelt om de bijdragen van genetische aanleg en omgevingsfactoren op de ontwikkeling van ziekten te onderzoeken.

Uit deze analyse bleek dat gezonde harten voorkomen in verschillende vormen. Ook iemand die nooit hartklachten heeft gehad, kan een bolvormig hart hebben.

Genen en hartproblemen

Vervolgens volgden ze de biobankdeelnemers tot tien jaar na de MRI-scan. ‘We ontdekten dat personen met een bolvormig hart 31 procent meer kans hadden om boezemfibrilleren te ontwikkelen’, zegt cardioloog David Ouyang, van het Smidt Heart Institute. Boezemfibrilleren is een hartritmestoornis waarbij de hartslag onregelmatig is, en vaak ook te snel of te langzaam. Ouyang: ‘En ze hebben 24 procent meer kans om cardiomyopathie, een hartspierziekte, te ontwikkelen’.

De onderzoekers bekeken ook de beschikbare genetische informatie van de biobank-deelnemers. Ze onderzochten of er genetische kenmerken waren die achter zowel de bolvorm van het hart als de aanleg voor de hartaandoeningen zitten.

‘Door naar de genetica van bolvormigheid te kijken, vonden we vier genen die verband houden met cardiomyopathie’, zegt Ouyang. ‘Drie daarvan houden ook verband met een groter risico op het ontwikkelen van boezemfibrilleren.’

De onderzoekers concluderen dat hartspierziekten bolvormigheid van het hart kunnen veroorzaken, zelfs voordat de hartziekte zich openbaart. Een bolvormig hart zou dus kunnen wijzen op onderliggende moleculaire of cellulaire afwijkingen die leiden tot een verhoogd risico op cardiomyopathie of boezemfibrilleren, schrijven ze.

Boller niet beter