Voor het eerst is er bewijs dat twee van de meest majestueuze dieren uit het Noordpoolgebied met elkaar gekruist zijn.

Een DNA-analyse van een ongebruikelijke walvisschedel uit een Deens museum duidt erop dat het schepsel een kruising was tussen een narwalmoeder – een soort die vanwege hun opvallende slagtanden bekendstaan als ‘de eenhoorns van de zee’ – en een beloegavader, die vanwege hun vocale capaciteiten de bijnaam ‘zeekanaries’ hebben.

Het dier werd in de jaren tachtig gedood door een jager in het westen van Groenland. In 1990 kwam de schedel in het bezit van onderzoekers, die vermoedden dat het ging om een hybride van een narwal en een beloega, ook wel witte dolfijn of witte walvis genoemd. Dit idee is nu bevestigd door meetgegevens van een team van Deense en Canadese onderzoekers. Uit een vergelijking van het genoom van deze ‘witte narwalvis’ met dat van levende dieren uit hetzelfde gebied bleek dat het beest voor 54 procent beloega is en voor 46 procent narwal. De resultaten duiden erop dat het een mannetje van een eerste generatie afstammelingen is.