Sinds het begin van de week is de zon bijzonder actief, zo laat Nasa weten. Op 27 en 28 oktober ontsnapten indrukwekkende zonnevlammen aan haar oppervlak.

Een zonnevlam die in de zware X-klasse valt. Deze vlam vertoonde zich op 28 oktober, om 02.03 uur. Bron: Nasa/SDO
Bron: Nasa/SDO

Eens in de elf jaar piekt de zonneactiviteit, en het lijkt erop dat de zon dat maximum binnenkort weer bereikt. De afgelopen dagen hebben krachtige zonnevlammen plaatsgevonden. Deze vlammen zijn het gevolg van explosies op het oppervlak van de zon, waarbij veel straling vrijkomt.

Naast talloze ‘gewone’ vlammen, vonden de afgelopen week ook drie X-klasse-vlammen plaats. Astronomen schrijven de letter X alleen toe aan de allerkrachtigste zonnevlammen.