Het heelal wemelt van de creaties met onwerkelijke omvang. Maar een recent ontdekt zwart gat is zo groot dat het alle modellen tart die verklaren hoe snel een kosmisch object kan groeien.

Een recent ontdekt zwart gat is zo groot dat het alle modellen tart die verklaren hoe snel een kosmisch object kan groeien
Artist impression van de iets minder inhalige quasar ULAS J1120+0641. Bron: M. Kornmesser/ESO

Astronomen hebben een zwart gat ontdekt dat binnen een miljard jaar na het ontstaan van het heelal al een omvang had van 12 miljard zonmassa’s. Xue-Bing Wu en collega’s van de universiteit van Beijing in China stuitten op de gigant tijdens een zoektocht naar quasars. Dit zijn constellaties rondom zwarte gaten die enorm veel licht uitzenden onder invloed van gassen die het zwarte gat in stromen en daarbij enorme temperaturen bereiken. De quasar in kwestie luistert naar de welluidende naam J0100+2802.

Het team analyseerde het licht van de quasar met telescopen in China en de VS. Ze bekeken in welke mate het licht onder invloed van de uitdijing van het heelal was uitgerekt, wat inzicht geeft in de afstand die het heeft afgelegd om ons te bereiken. Ze ontdekten dat de quasar zich op 12,8 miljard lichtjaar bevindt van de aarde. Het waargenomen licht begon derhalve al 900 miljoen jaar na de oerknal aan zijn tocht. De eigenschappen van de hete gassen gaven op hun beurt informatie over de massa van het zwarte gat in het hart van J0100+2802.