Elk windpark is een massagraf voor ­vogels, roept Donald Trump graag. Nu kun je twijfelen aan de oprechtheid van zijn dierenliefde, maar daarmee verdwijnt het opgeworpen vraagstuk niet. Kunnen we op grote schaal windenergie winnen ­zonder de bewoners van het luchtruim ­fatale klappen te­ bezorgen?

Zijn windmolens gehaktmolens voor vogels?

Die suggestie is niet helemaal uit de lucht gegrepen, laten cijfers zien. Voor een groot onderzoek trokken Canadese wetenschappers hun laarzen aan om in 43 windparken te speuren naar vogelkarkassen. Conclusie: een gemiddelde wind­molen doodt 8,2 vogels per jaar. De belangrijkste oorzaak is dat vogels, ook overdag, onderschatten hoe makkelijk ze een klap van de molenwiek kunnen krijgen. Bladen van windturbines zijn al gauw 50 meter lang en lijken relatief traag te bewegen, maar bij een aardig briesje suizen de uiteinden met 250 kilometer per uur door de lucht. De ruim vierduizend windmolens in de Benelux meppen op die manier elk jaar tienduizenden vogels dood. In de VS gaat het sterftecijfer richting een half miljoen en wereldwijd komen we gemakkelijk uit op getallen met zes nullen. Bovendien veroorzaken windturbines habitatverlies: veel weide­vogels verplaatsen na de bouw van wind­turbines hun nesten met honderden meters. Een deel van de factuur voor ­zuivere windenergie wordt dus betaald door vogels.

Dit is een premium-artikel

Lees direct verder, al vanaf €1,99 per maand. Al abonnee? Log in om direct verder te kunnen lezen.

InloggenBekijk aanbod