Geneticus Adam Rutherford en wiskundige Hannah Fry vertellen je in hun nieuwe boek alles wat je moet weten over de natuurwetenschappen. Of nou ja, bijna alles.

De onderwerpen in dit Complete compendium van alles, iedereen en het universum lijken op het eerste gezicht erg willekeurig. Wiskundige Hannah Fry en geneticus Adam Rutherford bespreken walvissen, vampiers, emoties, tijd, thermodynamica en ga zo maar door. Maar de rode draad wordt uiteindelijk duidelijk. Zoals de titel suggereert, is dit een samenvattende blik op de wetenschap.

Waar de Bijbel een handboek is voor de christelijke levensbeschouwing, is het boek van Rutherford en Fry een soort handboek voor de levensbeschouwing van wie zich (alleen) wil laten leiden door de natuurwetenschappen. Het boek behandelt immers de grote vraagstukken in het leven, zoals ‘hoe is de wereld ontstaan?’, ‘hoe zijn wij ontstaan?’, ‘wat is tijd?’ en ‘wat is liefde?’ Maar ook kwesties zoals ‘bestaat vrije wil of toeval?’ en ‘wat is de apocalyps?’ komen aan bod.

Kritische nerds

De auteurs zijn enorme nerds, in de positieve zin van het woord. Ze hebben een grote passie voor alles wat met wetenschap te maken heeft, en dat merk je tijdens het lezen. Met humor, enthousiasme en een tikkeltje betweterigheid doorlopen ze belangrijke en soms minder belangrijke (maar toch interessante) onderwerpen uit de geografie, biologie, natuurkunde, wiskunde, psychologie, enzovoort – met hier en daar wat verwijzingen naar de popcultuur om het allemaal een beetje luchtig te houden.

Ook durven Rutherford en Fry kritisch te zijn. Ze belichten tekortkomingen van wetenschappers, zoals confirmation bias: de neiging om informatie die je hypothese bevestigt belangrijker te achten dan informatie die de hypothese weerlegt.

Gezellig gesprek

De auteurs zijn al lang succesvolle wetenschapspopularisatoren in het Engelse taalgebied, en die ervaring werpt duidelijk zijn vruchten af in dit boek. Het is bizar hoeveel weetjes ze in slechts 319 pagina’s hebben gestopt, zonder de leesbaarheid of entertainmentwaarde te verstoren. Je aandacht wordt constant getrokken en het lezen voelt als een gezellig gesprek met de auteurs waarbij ze je meenemen op een reis door de wetenschap.

Kortom, er valt eigenlijk niks negatiefs te zeggen over dit boek. Het is een enorme aanrader voor elke nerd, maar ook een niet-nerd zal bij het lezen van dit boek meer liefde voor de wetenschap ontwikkelen. Het enige kritiekpunt is dat het boek niet langer is.