Dacht je dat je in de winter veilig was voor muggen? Helaas, sommige van die irritante zoemers vliegen ook in de winter en veroorzaken meer overlast in onze slaapkamers dan vooralsnog werd aangenomen.

huissteekmug
De gewone huissteekmug en haar tweelingzus de molestus-variant lijken op elkaar als twee druppels water.
Bron: Wikimedia Commons

Het ‘tweelingzusje’ van de huissteekmug blijft ’winters actief en op jacht naar (mensen)bloed. Dat blijkt nu uit onderzoek van entomologen van de universiteit van Wageningen.

De Wageningse onderzoekers gingen afgelopen winter op jacht naar muggen die ’s winters steken. Een aantal soorten steekmuggen blijft ’s winters actief. Welke soorten dat precies zijn was tot nu toe niet bekend. Mensen konden hun overlast melden via muggenradar.nl, een website die de onderzoekers oprichtten voor het onderzoek. Ook konden mensen hun al dan niet platgeslagen mugjes in een afgedichte flessendop opsturen naar het onderzoeksteam.

De algemeenste muggensoort in Nederland is de huissteekmug (Culex pipiens pipiens). Die is alleen ’s zomers actief en doet vanaf de herfst een soort winterslaap. De Culex pipiens molestus, het ‘tweelingzusje’ van de huissteekmug, blijft echter ’s winters wakker en heeft bovendien een voorkeur voor zoogdierbloed. Dat betekent dat wij eerder molestus-variant bij de op het menu staan dan bij de huissteekmug, die een voorkeur heeft voor het bloed van vogels. De twee muggensoorten lijken uiterlijk zoveel op elkaar dat ze alleen met DNA-analyse uit elkaar te houden zijn.

Mosquito_Netting
Laat je klamboe maar lekker hangen als het winter wordt.
Bron: Wikimedia Commons

Tussen 5 januari en 15 februari van dit jaar gaven 3624 mensen hun waarneming door via de muggenradar. Van die meldingen stuurden 2724 mensen hun platgeslagen mugjes op naar de universiteit. In 57 procent van de gevallen was het ingestuurde insect ook daadwerkelijk een mug. Mensen konden via de muggenradar aangeven of ze alleen de mug hadden gespot of dat het dier ook daadwerkelijk bloed had gezogen. 88 procent van de muggen die hadden gestoken bleek de molestus-variant van de huissteekmug te zijn. De muggen van mensen die aangaven dat de insecten niet gestoken hadden, waren bijna allemaal normale huissteekmuggen of hybriden (87 procent).

De molestus-variant kwam in alle provincies voor. Het dier veroorzaakte de meeste overlast in de provincies Noord- en Zuid-Holland. Dus als je daar woont is het een goed idee om je klamboe en muggenspray niet meteen op te ruimen als de zomer voorbij is. Lees verder: