Het Wereld Natuur Fonds heeft een lijst opgesteld van dier- en plantensoorten die in de afgelopen vier jaar zijn ontdekt. De lijst benoemt maar liefst 441 soorten uit het Amazonegebied.

Het menu van deze piranha is strikt vegetarisch. Bron: Tommaso Giarrizzo
Het menu van deze piranha is strikt vegetarisch.
Bron: Tommaso Giarrizzo

Volgens het Wereld Natuur Fonds hebben wetenschappers sinds 2010 goed hun best gedaan: 258 plantensoorten, 84 vissoorten, 58 amfibieën, 22 reptielen, 18 vogels en één zoogdier kwamen in deze periode aan het licht. Insecten en andere ongewervelde soorten zijn niet meegeteld.

Vreemde kostgangers

Op de lijst staan een aantal opvallende soorten. Zo vonden wetenschappers een piranha-soort die een strikte vegetariër is. De zogeheten Tometes camunani, die meer dan vier kilo kan wegen, eet alleen planten die tussen de rivierstenen groeien.