Los Angeles, Californië (VS) – Er blijken twéé hersengebieden te zijn die onze ademhaling regelen.

Ademen is het eerste en laatste wat we in ons leven doen. Onze ademhaling moet zich snel kunnen aanpassen aan omstandigheden, zo is er meer zuurstof nodig als we gaan sporten. Toch moet het ritme van ademhaling regelmatig blijven. Wetenschappers van de universiteit van Californië ontdekten dat twéé hersengebieden hiervoor zorgen.
Al eerder ontdekten de Californische onderzoekers dat een klein hersengebied, dat zij het preBotzinger complex noemden, van belang was bij de ademhaling. Onderzoekers van de universiteit van Tokyo ontdekten echter een tweede hersengebied dat bleef werken onder totale verdoving. Deze hersencellen noemden zij pre-I-neuronen, omdat zij actief waren vlak vóór een inademing.
De Californische onderzoekers bekeken wat precies de invloed was van de pre-I-cellen op de ademhaling. Hiervoor deden ze proeven met ratten. De proefdieren die wel pre-I-cellen hadden, gingen steeds langzamer ademen. De ratten, waarbij de pre-I-cellen niet actief waren, sloegen af en toe een ademhaling over.
“Uit onze resultaten blijk dat de pre-I cellen de regelmaat van de ademhaling regelen, terwijl het preBoltzinger netwerk reageert op omstandigheden van buitenaf.”zegt hoofdonderzoeker Mellen. “Dit systeem zorgt ervoor dat de ademhaling zich snel kan aanpassen aan de situatie, maar wel het juiste ritme blijft aanhouden.”
Dit onderzoek kan meer aanwijzingen geven over slaap apneu, een stoornis waarbij men in de slaap geen lucht meer krijgt. Door meer te leren over ademhaling kan de wetenschap mogelijk wiegendood voorkomen.

Mariëtte Bliekendaal