Voor het eerst is een wetenschappelijk artikel ingezonden vanuit de ruimte gepubliceerd door een vakblad.

Het tijdschrift Europhysics Letters heeft de eer als eerste vakblad een artikel te publiceren dat vanuit de ruimte is ingediend. Het betreft een onderzoek naar de geluidssnelheid in complexe plasma’s. Het internationale ruimtestation ISS vormt een prima plek voor dergelijk onderzoek, omdat de zwaartekracht daar zo zwak is dat die de metingen nauwelijks verstoort.

Proeven genoemd in het artikel zijn in juli 2010 uitgevoerd door Alexander Alexandrovich Skvortsov, maar de eerste auteur is een onderzoeker aan het Max-Planck-instituut voor buitenaardse fysica. Op 27 oktober verstuurde Sergey Alexandrovich Volkov, die aan boord van het ISS verblijft, het artikel naar Europhysics Letters, dat het dezelfde dag nog accepteerde. Online publicatie gaat snel, half november is het artikel al downloadbaar van de website van het blad.

Mysterie van de quantumlinzen: wisselen peulvruchten geheime signalen uit?