Sjanghai (RPC) – Het Duitse Transrapid Consortium heeft met de Chinese overheid een contract getekend voor de aanleg van een magneetzweefbaan van dertig kilometer lengte.


Eindelijk heeft Transrapid een contract in handen. Anderhalf jaar geleden presenteerde het Transrapid Consortium plannen voor een magneetzweefbaan in Nederland. Enkele maanden later torpedeerde de Duitse overheid de plannen voor zo'n baan tussen Berlijn en Hamburg. Of in Nederland een magneetzweefbaan zal komen, is nog onduidelijk. Studies naar kosten en baten zijn niet eensluidend.
De dertig kilometer lange zweefspoorlijn van de luchthaven Pudong naar Sjanghai vormt daarmee de eerste commerciƫle uitvoering van de Transrapid. In Noord-Duitsland bevindt zich al jaren een proefbaan waarop de geavanceerde zwevende trein wordt getest.

De Transrapid zweeft dankzij magneten in de baan en in het onderstel met hoge snelheid over het traject. De afstand tot de baan en tot de magneten aan weerszijden bedraagt enkele millimeter. Luchtwrijving levert daarom de enige weerstand. De gemiddelde snelheid bedraagt ruim vierhonderd kilometer per uur.



Een nadeel van de magneetzweefbaan is dat die lastig aansluit op bestaande vervoerssystemen. De hoge snelheid en het gebruik van een baan zonder gelijkvloerse kruisingen zorgen evenwel voor een betrouwbaar en uiterst snel vervoer. De Chinese autoriteiten zien de magneetzweefbaan niet alleen als een praktische oplossing, maar ook als een prima visitekaartje voor Sjanghai, dat een technologiestad is.
De Duitse overheid zal tweehonderd miljoen Duitse marken in het Chinese miljardenproject steken. Wellicht komen er, als dit eerste project op gang is gezet, nu meer schapen over de dam.

Erick Vermeulen